Obecnie rozruszniki stanowią obowiązkową część układu każdego samochodu, który jeździ na olej napędowy. Rozrusznik napędzany jest przez silnik prądu stałego.

Prąd jest z kolei pobierany z akumulatora. Rozrusznik jest więc urządzeniem, który wymaga stale działającej i sprawnej baterii. Podczas rozruchu silnika, bateria jest najbardziej obciążana – jest to związane ze specyfiką działania rozrusznika. Należy pamiętać o tym, szczególnie gdy z rozrusznikiem lub układem pojawiają się problemy. Samochód nie będzie mógł zostać uruchomiony w niektórych przypadkach. Tak jak każdy element samochodu, rozrusznik i jego układ sterujący, może się psuć. Wiele jest podobnych rodzajów awarii, przez co mechanicy mogą szybciej rozpoznać ich przyczynę i określi stan układu. Rozrusznik jest bardzo obciążony podczas uruchamiania pojazdu, dlatego jego elementy (szczotki, łożyska czy wały korbowe), mogą ulegać zużyciu lub awariom.
Oprócz skutków, jakie towarzyszą awariom i problemom układu, konieczne jest znalezienie przyczyny. Układ jest ze sobą ściśle powiązany, przez co rozrusznik może nie działać poprzez niesprawność innych części.

Najczęstsze przyczyny awarii rozruszników samochodowych

  • Kręcenie się rozrusznika po uruchomieniu silnika – jest to awaria, która może prowadzić do szybkiego zniszczenia rozrusznika. Powodem takiej awarii jest zacięcie włącznika lub zablokowanie zespołu sprzęgającego. Często jednak, problem ten może wynikać z prostych usterek stacyjki.
  • Działanie rozrusznika bez obracania wałami korbowymi – te dwa elementy są ze sobą połączone poprzez koło zamachowe i wieniec zębaty. W przypadku zepsucia się mechanizmu sprzęgającego, silnik nie może zostać uruchomiony. Koło rozrusznika nie może zazębić się z wieńcem zębatym w silniku. Powodem takiej awarii mogą być również niesprane widełki sprzęgające.
  • Zbyt wolna praca rozrusznika – w tym przypadku, przyczyną może być niedostatecznie naładowany akumulator. Często, problem wynika ze słabej styczności styków elektrycznych. Prąd może nie docierać do silnika, nawet gdy na klemach znajdują się nieliczne zabrudzenia. Wolna praca rozrusznika jest objawem zużytych szczotek lub uszkodzonego wirnika. Niekiedy, za powstanie problemu, może być odpowiedzialny sam silnik. Rozrusznik, który nie pracuje dostatecznie szybko, często ma podłoże w zacieraniu się ślizgowych łożysk wirnika.
  • Stukanie podczas pracy rozrusznika – tej awarii najczęściej towarzyszy również brak obrotów. Jest to spowodowane rozładowaniem akumulatora. Seria stuknięć jest wywołana zbyt niskim napięciem – stąd wynika nieprawidłowe działanie włącznika elektromagnetycznego.
    Częstą awarią rozrusznika jest także pojedyncze stukanie. Objaw ten wskazuje na nadmierne zużycie się włącznika. Stukanie występuje również wtedy, gdy zużyją się szczotki lub zostaną zawieszone. Warto dodać, że te same objawy mogą wynikać z awarii uzwojeń.
  • Hałas przy uruchomieniu układu – przyczyną tej awarii jest zużycie się rozrusznika. Hałas wiąże się z problemem dotyczącym tulei mechanizmu sprzęgającego. Zbyt głośne dźwięki mogą również wynikać ze zużytych zębów zębnika. Hałas może pojawić się również, gdy zębnik nie zazębia się we właściwy sposób z kołem wieńcowym.

Wymiana czy naprawa?

Co prawda, wymiana rozrusznika na nowy, jest dość kosztowna. W niektórych sytuacjach, jest to jedyne wyjście, jednak nie zawsze rozrusznik jest w tak zły stanie, by nie dało się go naprawić. Trzeba jednak pamiętać, że nie należy ryzykować, jeżdżąc z niesprawnym rozrusznikiem. Jego rola jest kluczowa w napędzaniu auta, dlatego zawsze musi on być sprawny. W niektórych przypadkach, wymiana jest jedyną opcją, dlatego mimo wysokich kosztów, należy ją przeprowadzić. Kwota, jaka najczęściej wiąże się z wymianą, może sięgać do tysiąca złotych. Warto pamiętać, że niektóre rozruszniki mają dodatkowe opcje, przez co koszt wymiany może być jeszcze wyższy.

Zestaw narzędzi mechanika

Serwis lub wymianę rozrusznika najlepiej powierzyć wykwalifikowanym mechanikom, którzy mają dostęp do narzędzi oraz sprzętu najwyższej jakości. Samodzielna próba naprawy rozrusznika może się zakończyć jego całkowitym zniszczeniem.

Wymontowanie starego, zepsutego rozrusznika i zamontowanie nowego, jest również najłatwiejszą opcją. W wielu warsztatach, możemy liczyć na możliwość przeprowadzenia procesu regeneracji rozrusznika. Jest to metoda, która najczęściej zapobiega konieczności wymiany rozrusznika na nowy.

Przegląd, serwis oraz naprawa rozruszników powinna odbyć się w cenionym warsztacie. Mechanicy, mający bogatą wiedzę i doświadczenie, zaproponują nam najlepsze rozwiązanie.